Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Scénář: Ryne Douglas Pearson, Juliet Snowden, Stiles White .. This isn't the end, son. Symbolické, náboženské, tradiční. Vizuálně excelentní s citlivou režií a dobře budovanou atmosférou zejména v počátcích snímku. Bohužel se to později celé zvrtává a mimo dilčích katastrof a samotné vrcholné apokalypsy je nám podsouvána spousta příšerných keců a dalších nevydařených aspektů (přicházející a zase mizející šeptající postavy jsou fakt příšerný prvek), které mi dost připomínaly Dark City s tím, že ten film vůbec nemám rád. Prostě zde pluje několik silných momentů a nápadů v záplavě průměrných až zcela nehodících se. ___ Roland Emmerich už nemá co ničit, poslední Mayský slunovrat se po tomhle ani konat nebude ;-)) Konec knowing s předehrou 7 Symfonie je špičkový, ne zrovna obvyklý - ale za "Noemovu archu" nedík. ()
Většinu času jsme si říkal, že kritici Proroctví uškodili, vždyť je to třeskutě napínavý a sugestivní katastrofický film, který díky Proyasově režie a skvělému vizuálu překonává i mnohem dražší kolegy. Jenže biblické finále dělá z doposud tolerovatelné směšnosti něco velmi blízkého frašce. Katastrofickým snímkům díry v logice a podivnou (ne)motivaci postav prominete, ale ve chvíli, kdy na vás tvůrci vytasí těžké metafyzické kalibry, je veta po tolerancí. Proroctví jednoznačně dojelo na příliš vysoké ambice. Kdyby zůstalo více při zemi, patřilo by mezi žánrové špičky. Jenže jakmile začne Nicholas Cage vypouštět z úst věty jako "jak mám zachránit svět", bylo by zle i v mnohem lépe vymyšleném filmu. [65%] ()
Po I, Legend je Proroctví druhým filmem, který pro mě totálně zabil konec (SPOILER - který je tak nějak panspermickomimozemsky-křesťanskointeligentnědesignérský - KONEC SPOILERU). A I, Legend mělo Smithe, kdežto tohle má Nicolase Cage:) Nicméně nač takto lacině urážet, když navíc úplně není proč - Proroctví má velmi dobře budovanou temnou mysteriózní atmosféru a scénárista se s ničím (a s nikým) moc nemazal, což činí některé momenty poněkud překvapivými, a to mají mazlíčci rádi. Nezdráhám se odložit si tu sedmdesátiprocentní hodnocení, ale už se asi znovu nepodívám. 70% ()
K mojej obľúbenej trilógii od Proyasa (z ktorej dva filmy kraľujú v rozšírenej topke), sa pridáva ďalší kvalitný snímok, po ktorom som si povedal - oplatilo sa počkať tých pár rokov. Cage sa v poslednej dobe pasoval s nepríjemnosťou, akou bol menej kvalitný výber rolí, s týmto výberom však spravil viac než dobre. Proyasovi som veril, i keď námet bol zo skeptického pohľadu dosť diskutabilný, keďže (spolier) teórií o konci sveta tu už bolo neúrekom a samotná predpoveď budúcich udalostí bola v nedávnej minulosti pre diváka dosť trpká skúsenosť vo filme 'Next', práve s Cageom. Proyas však nakladá divákovi mysterióznosť a sci-fi zápletku uvážlivo a po malých dávkach, pretože keby vyklopil ústrednú myšlienku trošku zbrklejšie a s menším citom pre presnosť správneho okamihu, asi by som to neustál. Divák nemá nárok na nudu, katastrofický scenár sa stretáva s tajomnou atmosférou, horrorovým napätím a miestami aj primeranou dávkou akcie, čo dokopy pôsobí veľmi osviežujúco a hlavne takticky, pretože sú tým aspoň povrchovo zaplátané menšie medzery v scenári. Poctivá réžia, kvalitní herci, do posledného centu využitý pomerne skromný rozpočet, moje odporúčania a dva palce hore. 85%. ()
Nepočítám-li Star Trek, tak je Knowing nejlepší sci-fi za hodně dlouhou dobu (The Day The Earth Stood Still, I Am Legend apod. se vůbec nechytaj). Proyas je atmosférický mistr, díky jeho skvostné režii a očím lahodícím obrazům jsem se do toho filmu naprosto ponořil a užil si jej tak, jak jsem předtím vůbec nedoufal. Ani nevadilo, že jsem kvůli nějakému spoileroidnímu blbcovi měl matné tušení o pointě. Ona vlastně není těžká na uhádnutí již brzy při sledování, což ale příliš nevadí, protože tady jde fakt hlavně o tu atmosféru. Mírné výtky bych směřoval k někdy moc očividnému digitálnu, několika otravným rozhovorům na bázi otec/syn a celkové předvídatelnosti (což je ale u filmu pracujícího s osudem a předurčeností celkem nonsens). Cage více než snesitelný, konečně má zas po letech nějaký dobrý film. U mne velmi spokojené 4 hvězdy (ale závěrečnou polní eskapádu si mohli odpustit...) ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
Zajímavosti (21)
- Škola ve filmu se jmenuje William Dawes Elementary. William Dawes a Paul Reverse v roce 1775 v Bostonu varovali minutové muže (civilní obyvatele amerických kolonií v 18. století, kteří byli samostatně organizovaná milice) před příchodem britské armády. (TomikZlesa)
- Souřadnice s přesností na setiny, použité ve filmu, mohou odkazovat na určité místo pouze s větší či menší odchylkou, dle pozice na Zemi. Například souřadnice 40.71 a 74.00, uvedené ve filmu, mají odchylku na jedné setině přibližně jeden kilometr, takže takto zaokrouhlené nemohou sloužit pro přesnou navigaci. Při uvážení celé Země je pak nutné řešit také polokoule, přičemž uvedené souřadnice by správně byly 40.71 a -74.00. (FRANTACZ1)
- Filmová stanice metra a metro samotné nevypadá tak, jak bychom ho v New Yorku mohli vidět. Záchranná vozidla se také liší od těch, co používá newyorský záchranný sbor. (KucC)
Reklama